ایمپلنت دندان چیست؟ همه چیز در مورد ایمپلنت
تاریخ : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400
نویسنده : فردین فروغی

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، آلیاژی است از جنس تیتانیوم که سازگاری با استخوان فک را دارد و در واقع جایگزینی برای ریشه های دندانی می باشد، که قابلیت بازسازی دندان ها در فک را دارا هستند. ایمپلنت دندان توانایی بازسازی یک یا چند دندان یا بازسازی کل فک را دارد که برخلاف روکش یا دندان مصنوعی، ایمپلنت دندان جلوی تخریب استخوان فک را نیز می گیرد. در ادامه با سایت دکتر شهرام اسعدی همراه باشید تا اطلاعات جامع و جذابی در مورد شرایط مناسب ایمپلنت دندان، انواع و مراحل کاشت ایمپلنت، مزایا و معایت، قیمت ایمپلنت دندان و… را دریافت کنید.

ایمپلنت دندان

 

ایمپلنت دندان یا روش های دیگر؟

درمان های مختلفی جهت جایگزینی ناحیه از دست رفته دندان های بیمار وجود دارد ، که از دست رفتن دندان می تواند ناشی از بیماریهای لثه و یا آسیب و تصادف و پوسیدگی عمیق و غیر قابل ترمیم باشد. از جایگزین های ناحیه میتواند پروتز متحرک یا پروتز ثابت باشد که نوع متحرک معمولا به علت آسیب به استخوان و لثه ناحیه بی دندان گزینه مناسبی نمیباشد. مشکلات خاص مانند دیابت کنترل نشده و یا سرطان و بارداری و رادیوتراپی و گاها مشکلات اقتصادی ، گزینه قابل قبولی می باشد.

نوع دوم بریج است که حسن آن ثابت بودن آن است ولی عیب اصلی تراشیدن دندان های مجاور است که در صورت سالم بودن دندان های مجاورش کار منطقی نمیباشد چرا که اولا باعث کاهش عمر دندان های مجاور می شود و ثانیا در دراز مدت احتمال تجمع غذایی در زیر روکش ایجاد شده و باعث بروز بوی نامطبوع دهان میشود.

گزینه سوم درمان ایمپلنت میباشد که هم از آسیب دندانهای مجاور جلوگیری میکند و هم از تحلیل و تخریب لثه و استخوان ناحیه کاشته شده ممانعت به عمل می آورد که البته جهت دستیابی به این امر ، طرح درمان مناسب و توانایی جراح متخصص در این امر خیلی تاثیرگذار می باشد.
جراحی ایمپلنت در واقع انتخابی مناسب برای یک یا چند ناحیه بی دندان میباشد که حدود نیم قرن در دندانپزشکی کاربرد داشته که در سالهای اخیر بسیار پیشرفته و گسترده شده است.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

دریافت ایمپلنت دندان چیزی بیش از چسباندن دندان های مصنوعی در دهان شماست. ایمپلنت نوعی درمان دندانپزشکی است که به جراحی نیاز دارد. اگر با دنیای دندانپزشکی آشنا نیستید، ممکن است در مورد روش انجام ایمپلنت دندان اطلاعات نداشته باشید. در صورت نیاز به انجام مواردی مانند پیوند استخوان و یا لیفت سینوس مراحل انجام ایمپلنت دندان کمی متفاوت است . بصورت کلی مراحل انجام ایمپلنت دندان به شکل زیر می باشد:

        معاینه و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت به همراه هزینه
        در صورت احتیاج، کشیدن دندان در این مرحله از درمان می‌باشد.  
        جراحی و نصب پایه‌ی ایمپلنت
        طراحی چاهک لثه‌ای برای گذاشتن لبه‌ی روکش‌ها در زیر لثه، جهت پیشگیری از وارد شدن مواد غذایی به زیر ایمپلنت
        انتخاب رنگ، قالب‌گیری و ارسال قالب به لابراتور

    انجام کارهایی مثل: طراحی لبخند، موقعیت لبه‌ی دندان‌ها، تعیین ارتفاع فک و...
    ارسال قالب به لابراتور
    چسباندن نهایی ایمپلنت دندان

آیا قرار دادن ایمپلنت ها دردناک است؟

قرار دادن ایمپلنت ها درون لثه با بی حسی موضعی انجام می شود و شما در آن لحظه هیچ دردی را احساس نخواهید کرد اما با از بین رفتن اثرات بی حسی، احساس ناراحتی خواهید کرد.

از این رو پس از کاشت دندان، معمولا دندانپزشک به شما مسکن تجویز می کند.
کاشت دندان با بیهوشی انجام نمی شود اما در شرایط پیچیده، گاهی دندانپزشک مجبور می شود این عمل را با بیهوشی انجام دهد. در افراد ناتوان ذهنی و عصبی، معمولا کاشت دندان با بیهوشی صورت می گیرد تا در حین جراحی، اختلالی ایجاد نشود.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

برای تعیین هزینه کاشت ایمپلنت دندان عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود. گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی مانند عفونت لثه ممکن است نیاز به درمان‌های جانبی وجود داشته باشد که این هزینه درمان را افزایش می‌دهد. همچنین در صورتی که حجم و تراکم استخوان فک برای پشتیبانی ایمپلنت کافی نباشد، نیاز به پیوند استخوان وجود دارد که هزینه آن جداگانه محاسبه می‌شود.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست و ناموفق خواهد بود

در صورتی که سابقه انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی را دارید یا اینکه در حال حاضر این درمانها را انجام می دهید، باید بدانید که احتمال موفقیت درمان کمتری دارید.
    موارد خاص پزشکی مانند ابتلا به پوکی استخوان و بیماریهای مانند آن هنوز اطمینانی حاصل نشده است و تاثیر آن در کارکرد  و ماندگاری آن مشخص نیست.
    برای انجام این جراحی سلامت لثه فرد مراجعه کننده بسیار مهم است و علاوه بر آن باید استخوانهای فک قدرت و انسجام کافی برای نگهداری آن را داشته باشند.
    در بسیاری از موارد اگر متقاضی از دخانیاتی مانند سیگار استفاده کند، دندانپزشک از درمان خودداری می کند، زیرا استفاده از این مواد حتی سیگار باعث کاهش امکان موفقیت درمان می شود.اطلاعات بیشتر —–> تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان
    در صورتی که بخواهید تمام دندانها را به روش کاشت دندان جایگزین کنید، در فک بالا به شش تا هشت و در فک پایین به چهار تا شش ایمپلنت نیاز خواهید داشت.
    رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان در بالا بردن عمر ایمپلنت تاثیر بسیاری دارد. ایمپلنتها طرح لبخند را بهبود بسیاری می بخشند.
    در صورت استفاده از داروهایی که در آنها از مشتقات بیس فسفونات استفاده شده است، توصیه می شود که از این درمان استفاده نکنید.

مزایا ایمپلنت

روش های مختلفی برای جایگزینی دندان از دست رفته موجود است ولی روش ایمپلنت به دلیل دارا بودن مزیت های مختلف توانسته است از محبوبیت بیشتری برخوردار شود. بدون شک درمان ایمپلنت بهترین روش برای جایگزینی دندانهای از دست رفته می باشد. از فواید ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    بسیار شبیه به دندان طبیعی می باشد و قابل تشخیص نیست
    با استفاده از این روش صدمه ای به سایر دندان ها وارد نمی شود
    طول عمر این روش نسبت به سایر روش های جایگزین به مراتب بسیار بیشتر است
    اگر ایمپلنت استفاده شده به نا به دلایلی از بین رود امکان جایگزینی مجدد برای آن موجود است
    از آن جا که پایه ی ایمپلنت نقش ریشه ی دندان را دارد فرم صورت به راحتی حفظ می شود و به خاطر کمبود دندان دچار فرورفتگی نخواهد شد

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

در حین جراحی ایمپلنت های دندانی ، یک سوراخ کوچک در استخوان فک بیمار ایجاد می شود تا نگهدارنده پایه و ریشه ایمپلنت باشد. برای انجام این کار، استخوان های فک باید به اندازه کافی پهن و پایدار باشند تا بتوانند آن را نگه دارند و با ستون ترکیب شوند. پیوند استخوان یک روش معمول برای تثبیت بافت استخوان این قسمت در فک است.

اما پیوند استخوان معمولاً هنگامی توصیه می شود که بیمار از ناحیه فک دچار آسیب دیدگی شده باشد یا پوسیدگی گسترده دندان داشته باشد. در این موارد ، ممکن است بافت استخوانی به دلیل آتروفی یا زوال از بین رفته باشد. اگر استخوان فک شما خراب شده یا به اندازه کافی قوی نباشد ، فشار وارد شده بر روی فک ناشی از جویدن مکرر می تواند به ایمپلنت دندان آسیب برساند و خطر شکست ایمپلنت دندان را افزایش دهد.

وقتی دندانپزشک تشخیص داد که بافت استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت های دندانی وجود ندارد ، آنها پیوند استخوان را توصیه می کنند. در پیوند استخوان از تکه های استخوان بدن شما همراه با تکه های خشک شده استخوان برای افزودن توده استخوانی به فک استفاده می شود.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

 

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت را جایگزین کرد؟

در ایمپلنت دندان دو روش اساسی برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان وجود دارد. مورد اول قرار دادن فوری ایمپلنت دندان در زمان کشیدن دندان است. این تکنیک فقط در موارد خاص که استخوان کافی برای تثبیت کاشت دندان وجود دارد قابل استفاده است و محل مورد نیاز برای کاشت از محل دندان کشیده شده خیلی بزرگ نیست. مزیت این روش این است که در زمان بیمار صرفه جویی می کند و تعداد جراحی های مورد نیاز را کاهش می دهد. نقطه ضعف این روش در این است که میزان احتمال ایمپلنت ناموفق افزایش می یابد. شرایط ایمپلنت اقساطی در کلینیک دندانپزشکی سیب سفید دایر می باشد.

روش دوم ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان، قرار دادن پیوند استخوان در محل استخراج و اجازه دادن به آن برای حدود سه ماه برای بهبودی است. پس از حداقل سه ماه بهبودی برای استخوان، می توان ایمپلنت دندان را قرار داد. این تکنیک از میزان موفقیت بسیار قابل پیش بینی تر برخوردار است.

با استفاده از هر دو روش محل مورد نیاز برای کاشت، یا برش استخوان باید دقیقا به اندازه ایمپلنت دندان در استخوان ساخته شود. سپس پایه اصلی ایمپلنت داخل محل مورد نظر قرار می گیرد. سپس  درپوش پیچ یا نیم پایه روی کاشت قرار می گیرد. پس از آن  بافت لثه بسته با توجه شرایط هر مورد بسته می شود.

اکثر افراد به دلیل بالا بودن قیمت ایمپلنت دندان به گزینه های دیگر جایگزینی دندان روی می آورند که این گزینه ها هرچند در ابتدا هزینه ی پایین تری نسبت به قیمت ایمپلنت دندان دارد، با اینحال هزینه های بعدی که ایجاد می کند می تواند از قیمت تمام شده ی ایمپلنت بیشتر باشد. برای تسهیل پرداخت هزینه ی ایمپلنت دندان، کلینیک دندانپزشکی سیب سفید شرایط ایمپلنت دندان اقساطی و ایمپلنت ارزان را در مرکز خود دایر کرده است.

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان

از مهمترین عوامل در روند درمان مراقبت و رعایت بهداشت در طول دوره درمان و همچنین پس از درمان می باشد. از این رو مراقلت هایی نیز برای سرعت بخشیدن به روند درمان و ترمیم بخیه پس از ایمپلنت وجود دارد.

برای بهبود شرایط جراحی ایملنت می بایست به خوبی استراحت کنید و از فعالیت های سنگین حداقل تا ۴۸ ساعت خودداری نمایدد. از کمپرس یخ برای بهبود تورم نیز می توانید استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که از مشروبات الکلی و سیگار پس از درمان دوری کنید زیرا سبب ایجاد عفونت بر روی قسمت جراحی شده می شود.

برای شستشوی دهان نیز از دهانشویه و آب ولرم استفاده نمایید از مسواک کشیدن بر ناحیه جراحی شده بپرهیزید. اما همواره توجه داشته باشید که پس از هر وعده حتما دهان و دندان خود را تمیز نمایید.

استفاده از مواد غذایی نرم نیز در طول هفته اول درمان توصیه می شود. همچنین از جویدن مواد غذایی و فشار آوردن بر دندان خودداری نمایید تا فشاری بر روی بخیه وارد نشود.

دوام و طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب و انجام چکاپهای منظم دندانپزشکی احتمالاً ایمپلنت دندان تا آخر عمر به شما خدمت می‌کند. معمولاً هیچ نیازی به تعویض خود ایمپلنت‌ها جود ندارد اما طول عمر روکش دندان که بر پایه ایمپلنت نصب شده است 10 تا 15 سال برآورد می‌شود که بسته به بهداشت دهان و برنامه غذایی تان ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

مراحل ایمپلنت دندان

 

خطرات و عوارض ایمپلنت دندان

قرار دادن و جراحی مربوط به آن مانند هر فرآیند دیگری خطرات خاص خود را دارد. پیش از انجام جراحی و کارهای مرتبط به ایمپلنت از دندانپزشک معالج خود بخواهید که خطرات کار را به طور کامل برایتان توضیح دهد.

    ممکن است پس از انجام عمل دچار عوارض جانبی خفیف و موقتی شوید. این عوارض جانبی می تواند شامل تورم و احساس ناخوشایند در اطراف آن باشد. اگر قادر به تحمل درد نبودید، می توانید از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوبروفن استفاده کنید که دارای دوز بالایی هستند.
    عوارض جانبی مشکلاتی هستند که در طی یا بعد از جراحی اتفاق می افتند. بیشترین عارضه ای که پس از هر جراحی احتمال وقوع آن می رود، خونریزی زیاد و واکنش به بیحسی یا بیهوشی است. عصبهایی که به صورت عصب دهی میکنند، رشته های عصبی فک پایین را نیز ساپورت می کنند. این رشته های عصبی دندانها، لثه و لب پایین شما را تحت پوشش قرار می دهند.اگر این اعصاب آسیب ببینند ممکن است در این نواحی احساس سوزن سوزن شدن، بیحسی موقت و یا گاهی بیحسی دائمی داشته باشید.
    احتمال احساس درد شدید در این نواحی نیز وجود دارد. عکس های رادیوگرافی و سی تی اسکن میتواند به متخصص معالج شما کمک کند که جایگاه رشته های عصبی در استخوان فک را دیده و خطرات احتمالی را به حداقل برساند.
    در صورتی که به درستی با استخوان فک ادغام نشود، ممکن است که ایمپلنت شل شود. این اتفاق معمولا درد ندارد، اما مشکل بزرگ این خواهد بود که ایمپلنت نمی تواند پروتز ها را ساپورت کند. در این صورت باید دوباره عمل انجام شود.
    متخصص معالج شما توصیه می کند که به طور منظم ایمپلنت خود را چک کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. از عوارض مهم دیگر آن باید به صدمه دیدن رشته های عصبی اشاره کرد.
    این اتفاق خیلی نادر است اما ممکن است دندانپزشک در مواردی هنگام ایجاد حفره در استخوان به اعصاب آسیب برساند و به این ترتیب بیمار دچار بیحسی شود. در اغلب اوقات این بیحسی پس از چند ماه از بین می رود. مواردی وجود داشته اند که بیحسی به صورت دائم باقی مانده است، اما این موارد بسیار نادرند.

متخصص ایمپلنت دندان

سلامت دندان ها و نمای ظاهری آنها از عوامل مهم در زیبایی دندان ها به حساب می آیند و همچنین سلامت دهان و دندان و لثه از عوامل اصلی در جویدن می باشد. از جمله مشکلاتی که امروزه جوامع به آن دچار هستند از دست دادن یک یا تعدادی از دندانها است که عوامل مختلفی باعث بروز این اتفاق می باشد. از جمله بیماری لثه آسیب و ضربه و تروما به دندان و لثه و پوسیدگی دندانی می‌ باشد. دندان مصنوعی و بریج از جمله راه حل های قدیمی بودند که سالیان سال برای برطرف نمودن مشکل بی ‌دندانی به کار می ‌رفتند و در علم نوین امروزی ایمپلنت های  دندانی از جمله ابزارهایی هستند که بیشتر از سایر روش ها مورد استفاده و رضایت بیماران قرار گرفته است. ایمپلنت های دندانی جایگزین مناسب و قابل قبول برای ریشه دندان های از دست رفته می باشد و این ایمپلنت ها پایه هایی برای دندانهای ثابت یا متحرک می باشند که توانایی هماهنگی با دندان های مجاور خود را دارند.

منبع: دکتر شهرام اسعدی




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: ایمپلنت دندان , ایمپلنت , ایمپلنت فوری , متخصص ایمپلنت , دکتر شهرام اسعدی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید